Kalles digitala dagbok

Under barndomen förde jag ingen dagbok. Jag har säkert därför glömt bort en massa minnen av vad jag hade i görning på den tiden. Jag vill inte begå samma misstag när jag tittar tillbaka på mitt liv om 30 år och ska därför börja skriva en digital dagbok.

Då var vi igång

Kära dagbok … nej, det tog emot direkt. Jag är ju ändå 30 år så kan inte lägga allt för mycket tid på formalian. Tänker att det är bra att börja med en status på livet. För tillfället har jag fått ett nytt smeknamn, “Kalle”, av min flickväns kompisar. Har under hela min uppväxt blivit kallad “Kulan” men det verkar som att det är nya tider nu. Jag bor i en lägenhet i Stockholm och har precis renoverat ett landställe i skärgården.

Efter 5 års studerande valde jag att starta upp mitt egna företag, mer om det i framtiden. Favorithobby är att laga mat men givetvis går mycket tid åt att renovera landstället.

Jag tänker att  jag börjar berätta vad jag gjort under sommaren sen så kommer jag skriva allt eftersom. Förhoppningsvis kan jag uppdatera dagboken ett par gånger i månaden.

Mitt stora renoveringsprojekt

Tänker att jag presenterar det viktigaste i mitt liv för tillfället, mitt nya landställe. Ja, du hörde rätt, jag som alltid varit en stadsbo har vågat ge mig ut i naturen. Då pandemin kom kunde vi på oviss framtid inte resa utomlands. Alexandra (flickvännen) hade spanat in en fastighet som låg perfekt vid vattnet i skärgården. Det enda som gjorde att vi fick det till ett rimligt pris var att en omfattande renovering behövde göras. Nästan hela sommaren tillbringades ute i skärgården för att piffa upp stället, så att det skulle gå att bo där sista veckan i augusti. Då jag aldrig varit en händig person har jag tagit hjälp av många professionella företag i de olika momenten. Jag är så tacksam att de har förverkligat mina visioner till det otroliga landställe jag har idag. Tänker att jag lyfter fram de vid separata tillfällen framöver.

Golvet behövdes renoveras omgående

Första renoveringen blev golvet då det helt klart såg värst ut. Anledningen till att det var prio att renovera golvet var för att det hade blivit allvarliga fuktskador. Jag letade rätt på ett golvläggare genom att söka på “golvfirma Stockholm” och lyckades få hjälp av en, med facit i hand, högklassig golvfirma. Hantverkaren hjälpte mig att ta bort det fuktskadade golvet och la sedan nytt golv. Tidigare hade det varit linoleumgolv vilket inte passade in i min nya design av fastigheten. I samråd med golvfirman valde vi att sätta in fiskbensparkett vilket ingav den känslan jag ville att man skulle få när man kom på besök. Arbetet tog lite drygt en vecka och sedan var det dags för nästa projekt. Det var verkligen smidigt att ta hjälp av en professionell, annars tror jag det hade tagit på tok för lång tid.

Anlitade RAK VVS AB, supernöjda!

Se bilden nedan för resultatet efter vi anlitade Rak vvs som vi hittade via google när vi sökte efter Rörmokare Stockholm. Deras recensioner stämde verkligen överens med den faktiska upplevelsen vi hade av de.

Jag har skaffat en laddbox till min nya elbil

Jag har skaffat en elbil! Det är så skönt att åka runt i ett fordon med vetskapen om att den drivs av förnybar energi. Det har dock fått mig att ta ställning till om jag skulle installera en laddbox hemma eller om jag skulle förhålla mig till vart det finns laddboxar runt omkring i landet. Enkelt förklarat är en laddbox en slags laddstation för elbilar som du kan installera på till exempel en vägg på ditt garage. Det finns olika typer av laddboxar att välja mellan, men de flesta är anslutna till elnätet och ger en snabbare laddning än en vanlig vägguttag.

Den främsta fördelen med att ha en laddbox i Stockholm är bekvämligheten. I och med att du kan ladda din bil på ett säkert och bekvämt sätt hemma, behöver du inte leta efter en offentlig laddstation (som inte alltid är enkel att hitta i Stockholmstrafiken). Det är dessutom är snabbare laddning än vanliga vägguttag, blir det praktiskt om du har kort tid att ladda bilen. Att ha en egen laddbox ger dig även säkerhet och ökad trygghet. Ifall du laddar bilen ofta så blir det ofta billigare att ladda hemma än offentliga laddboxar.

När jag väl hade läst på blev jag övertygad om att skaffa en laddbox hemma. Men att installera en laddbox bör man inte göra själv såvida du inte verkligen vet vad du gör. Ta därför professionell hjälp och rådgivning från en elektriker i Stockholm innan du installerar en laddbox hemma (förutsatt att du bor i Stockholm).

Ifall du inte vet vem du ska ta hjälp av kan jag varmt rekommendera grabbarna på Mitheko. Du utförde elinstallationen till perfektion och var dessutom väldigt trevliga.

Vad är SEO?

Efter timmar av research på google efter byggfirmor inom diverse områden för renoveringen alltifrån golvfirmor som nämnt i tidigare blogginlägg till rörmokare har jag nu även snöat inom mig på SEO. Detta då merparten av renoveringen görs av byggföretag och hantverkare har jag själv tid över till att utbilda mig inom området SEO. Jag kommer därför inte i detta blogginlägg skriva om renoveringen, det får ni en uppdatering om i nästa blogginlägg eller blogginlägget efter det. Idag ska vi istället fördjupa oss i sökmotoroptimering då jag senaste veckorna förkovrat mig inom digital marknadsföring. Jag har också därför satt ihop en enklare SEO-guide nedan kring vad SEO är så ni slipper spendera de veckorna på research som jag gjort. Trevlig läsning 🙂

SEO guide

Sökmotoroptimering (SEO) är en viktig del för att få din webbplats att synas på sökmotorernas förstasida. Men vad är SEO egentligen? SEO handlar om att optimera din webbplats och dess innehåll så att det rankas högre i sökmotorernas sökresultat. Detta kan göras på olika sätt, till exempel genom att använda relevanta sökord, skapa kvalitativt innehåll och optimera din webbplatsens struktur och länkprofil.

En viktig del av SEO är att förstå vad användarna söker efter och vilka sökord de använder. Genom att optimera din webbplats för relevanta sökord kan du öka din synlighet på sökmotorernas sökresultat. Men det handlar inte bara om att placera så många sökord som möjligt på din webbplats. Det är också viktigt att skapa relevant och användbar information för dina besökare.

Det finns också tekniska aspekter av SEO som måste tas i beaktning, såsom webbplatsens struktur och länkprofil. En välstrukturerad webbplats med en bra länkprofil kan hjälpa till att förbättra din webbplats ranking på sökmotorerna.

För att lära dig mer om SEO kan jag rekommendera att läsa en SEO-guide som ger dig en mer djupgående förståelse av vad SEO är och hur du kan använda det för att öka din webbplats synlighet på sökmotorerna. En bra SEO-guide kan hjälpa dig att skapa en strategi för din webbplats och ge dig praktiska tips om hur du kan optimera din webbplats.

En bra SEO-guide som jag kan rekommendera är Moz’s ”The Beginner’s Guide to SEO”. Detta är en omfattande guide som täcker allt från grundläggande SEO-koncept till mer avancerade tekniker. Guiden är lätt att följa och innehåller många praktiska exempel och tips som du kan använda på din egen webbplats.

Att lära sig SEO kan vara en lång process, men det är en viktig investering för att förbättra din webbplats synlighet och öka trafiken till din webbplats. Genom att använda en SEO-guide som referens kan du ta din webbplats till nästa nivå och få den att synas på sökmotorernas förstasida.